Collecten Collecten

Kunt u niet naar de kerk komen, maar wilt u toch geven aan de Diaconie of de Kerk, dan kunt u gebruik maken van onderstaande bankrekeningnummers:
- Diaconie Protestantse Gemeente Leens-Mensingeweer NL97 RABO 0373 7381 45
- Protestantse Gemeente Leens-Mensingeweer NL53 RABO 0373 7184 70

Collectedoelen

5 mei: Kerk in actie - Steun voor inwoners en ontheemden (Oekraïne)
Verwoeste huizen, een ontwrichte infrastructuur en nauwelijks warmte en elektriciteit. De grootschalige oorlog in Oekraïne gooide het leven en de toekomst van veel inwoners volledig overhoop. Kerk in Actie werkt samen met kerken en hulporganisaties in Oekraïne die ontheemden en slachtoffers van de oorlog blijven helpen.

9 mei: Voedselbank
Veel mensen leven onder de armoedegrens. De Voedselbank helpt wekelijks talloze gezinnen met voedselhulp en gaat zo voedselverspilling tegen. De Voedselbank koopt namelijk geen eten maar zamelt voedseloverschotten in. Voedsel dat anders wordt vernietigd. Door voedseldonaties helpt de Voedselbank nu circa 5 % van de huishoudens die in armoede leven.

12 mei: Kerk in actie - Kerk zijn voor elkaar
Kerk in Actie begeleidt en ondersteunt kerken in heel Nederland om van betekenis te zijn in hun omgeving, zoals bijvoorbeeld De Sleutel in Apeldoorn. Dit diaconale initiatief heeft twee locaties in kwetsbare wijken. Buurtbewoners krijgen er de ruimte om zichzelf te zijn, te delen wat bij hen leeft en zich te ontwikkelen.

19 mei: Kerk in actie - Missionair werk in Nederland
Op social media, waar jongeren veel tijd aan besteden, is maar weinig zichtbaar van God. Met interessante en inspirerende video’s, christelijke rolmodellen en vriendschappen laat Move Community op social media zien wat het betekent om te geloven in God.
De Protestantse Kerk ondersteunt organisaties zoals Move Community die geloof en jongeren met elkaar verbindt.

20 mei: Voedselbank
(zie boven)

26 mei: Kerk in actie Zending - Gemeenteopbouw Bangladesh
In afgelegen dorpen in Bangladesh is het niet vanzelfsprekend dat gemeenteleden samen een sterke gemeente vormen. Christenen vormen een kleine minderheid en het opleidingsniveau in de dorpen is te laag. Om dorpsgemeenten te helpen vitaal te zijn en blijven, ondersteunt Kerk in actie een programma voor gemeenteopbouw.

Deurcollecte: Hart voor kinderen
Hart voor Kinderen is een christelijk kinderfonds dat arme kinderen een toekomst geeft. Het fonds houdt zich voornamelijk bezig met de opvang van kansarme weeskinderen. Zo worden deze kinderen waar mogelijk samen met pleegouders in huizen geplaatst, met een zo normaal mogelijk gezinsleven als doel.

2 juni: Mamas, voor de meest kwetsbare kinderen in Zuid-Afrika
In Zuid-Afrika berooft armoede miljoenen kinderen van hun toekomst. De Mamas laten het er niet bij zitten! Zij ontfermen zich over de meest kwetsbare kinderen in hun eigen omgeving. Op de straathoek, in de garage, vanuit de achtertuin, in de lokale kerk. Verspreid over heel Zuid-Afrika staan ruim 1.800 indrukwekkende, sterke vrouwen op voor de kinderen van hun land.