Recept monchoutaart (van de Veertigdagentijdkalender - 22 maart)

Monchoutaart 2.0

Nodig: Bakplaat +/- 27cm/35cm
Bakpapier
Schone theedoek, licht vochtig

Ingrediënten
biscuitdeeg:
4 eieren (M)
80 gram suiker
65 gram bloem
20 gram custard
1 zakje vanillesuiker
snufje zout

Ingrediënten vulling:
250 ml slagroom
200 gram roomkaas (monchou)
100 gram suiker
1 zakje klop fix
Aardbeienvulling of kersenvulling (1 blikje Hak, of½ pot Aldi)
(Verse aardbeien of kersen)
Poedersuiker

De oven voorverwarmen op 200ºC.

Bereiding:

De roomkaas(monchou)vulling:

Klop de slagroom met het zakje Klop Fix stijf in een kom. In een andere grotere kom kloppen we de suiker met de roomkaas(monchou) romig. Meng de slagroom door het roomkaasmengsel en zet dit in de koelkast tot we het gaan gebruiken, het kan nu even opstijven.

Het biscuitdeeg:

Splits de eieren, doe de eiwitten in een kom en de eierdooiers in een andere grote kom.

Klop het eiwit met 40 gram suiker stijf.

Het eigeel met de resterende 40 gram suiker en het zakje vanillesuiker kloppen tot het licht van kleur is.

Spatel het eigeelmengsel en het stijfgeklopte eiwit voorzichtig door elkaar in een grote kom.

Zeef de bloem met de custard en het zout boven de kom met het eimengsel en spatel het goed door elkaar.

Leg het vel bakpapier in de bakplaat, verdeel het biscuitdeeg gelijkmatig over de bakplaat en bak het, in de voorverwarmde oven, in 8 minuten gaar en goudbruin. Leg de licht vochtige, schone theedoek, op een vlakke ondergrond en leg daar de plak biscuit op met het bakpapier aan de bovenkant, haal het papier voorzichtig los en rol de biscuitplak in de theedoek op en laat het afkoelen.

Als de biscuitplak is afgekoeld doen we 1/3 deel van het roomkaas(monchou)mengsel op de biscuitplak, aan de lange kant houden we aan 1 kant ongeveer 3cm over waar we niets op smeren.

Als er geen vers fruit is halen we ongeveer 10 aardbeien/kersen uit het potje taartvulling voor de garnering van de taartrol.

1 blikje vulling(Hak) of een half potje vulling (Aldi) in een baan van ongeveer 5 cm verdelen aan het begin van de rol.

Begin nu met het oprollen aan de kant waar de vulling zit, dit is wel een kliederwerkje.

Leg de rol op een bord of een schaal en strooi er poedersuiker over (het kan ook zonder poedersuiker dat is net zo lekker).

Spuit de rest van het roomkaasmengsel (monchou) over de bovenkant van de rol en decoreer met het verse fruit of de achter gehouden vruchten. Minimaal 2 uur laten opstijven in de koelkast voor je hem gaat aansnijden.

Eet smakelijk!

Petrus Petrus

GroeneKerken

GroeneKerken (https://groenekerken.nl/) is een initiatief van Kerk in Actie, Tear en de Maatschappij van Welstand en is opgericht om kerken te motiveren hun verantwoordelijkheid te nemen in de zorg voor de schepping. Er zijn momenteel al meer dan 450 groene kerken in Nederland en de Protestantse Gemeente Leens-Mensingeweer is daar één van.

Dat het concept ook leeft bij onze jeugd, kwam duidelijk naar voren toen de jongeren op eigen initiatief met het voorstel kwam om een jeugddienst met als thema “De groene kerk” te houden en het thema ook zeer duidelijk hebben gepresenteerd aan de rest van de gemeente.

Nu mag een kerk zich groen noemen als zij actief aan de slag wil gaan met duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en het vergroenen van de eigen gemeenschap. Van een groene kerk wordt verwacht dat zij met haar leden ieder jaar één duurzame stap zet.

Afgelopen jaar hebben we diverse duurzame stappen kunnen zetten in het kader van de verduurzaming van gebouw Pro Rege en de Andreaskerk.
Ook dit jaar zullen we ons actief blijven bezighouden met duurzaamheid en zullen er nieuwe stappen worden voorbereid, zodat we niet alleen een groene kerk zijn maar óók blijven.

Enquête ‘Ik wil wel wat doen voor de kerk’ Enquête ‘Ik wil wel wat doen voor de kerk’
De kerkenraad van de Protestantse Gemeente Leens-Mensingeweer vroeg alle gemeenteleden om de enquête 'ik wil wel wat doen voor de kerk' in te vullen. In de gemeente is veel talent aanwezig; dit wilde de kerkenraad graag beter en compleet in beeld brengen. Een belangrijk uitgangspunt is het vergroten van betrokkenheid van gemeenteleden. De aanleiding is dat er door de commissie kerkstructuur wordt gewerkt aan een nieuwe en toekomstbestendige structuur in de kerk, waarmee de taken beter worden verdeeld. Naar verwachting wordt de structuur halverwege dit jaar ingevoerd. Eerder werd gemeld dat deze commissie daarom een enquête heeft gemaakt. Deze kon tot en met 10 februari worden ingevuld.

Allemaal bedankt voor het invullen ervan; samen zetten we de schouders eronder!

Zoekersgroep

Inmiddels is de Zoekersgroep al verschillende keren bijeen geweest. De volgende bijeenkomst is nog niet gepland, maar zal ergens in mei plaatsvinden.

Commissie Kerkstructuur

Klik op deze link om het organogram in het groot te downloaden in pdf. Zie voor meer informatie het aprilnummer van de Paperclip of deze pagina voor de uitwerking van het organogram.